Interviuri

Îți dorești o carieră în eCommerce? Sfaturi bune de la 5 Marketeri, Ep. 3

Continuăm tradiția din 2016 și revenim astăzi cu episodul al 3-lea din Îți dorești o carieră în eCommerce?  – unde vei găsi la fel de multe sfaturi valoroase, tot de la 5 marketeri apreciați în acest domeniu:

mulțumim pentru timpul vostru: Raluca Radu – Answear.roAdelina Oprea – FashionUp.ro, Cristian Bolocan – SEO Cupcake, Mihaela Dinică – Pestisoruldeaur.com și Alexandru Stan – Mindblower.ro.

În mod clar pasiunea lor mută munții din loc (o să vezi mai jos) și îi fac să ajungă mereu cu placere la birou! Te lăsam acum cu răspunsurile lor la întrebărarile: – Care au fost marile provocări pe care sigur le-ai întâmpinat la începutul carierei tale din eCommerce? Care au fost ele, cu bune, cu rele și câte ai învățat din fiecare, până în prezent? + un sfat pentru tinerii ce-și doresc să înceapă o carieră în eCommerce. 


Raluca Radu – Answear.ro

Cred că cea mai mare provocare este aceeași de fiecare dată, experiența te ajută doar să o înțelegi și depășești mai repede. În e-commerce, în fiecare business, prima provocare este să înțelegi cine este clientul tău,  să îi vorbești limba și să găsești un win-win între obiectivele de business și obiectivele clientului tău.

Apoi este important să nu te lași ”sedus” de succes sau de zona tehnică a business-ului și să pierzi vreodată din vedere clientul. Cred că tinerii care își doresc să înceapă o carieră în e-commerce ar trebui înainte de toate să înțeleagă că totul este despre comerț și client, iar partea de ”e” este doar un adaos, nu este totul. Personal, sunt foarte pasionată de tot ce ține de digital marketing, mai ales datorită formării mele ca programator în facultate, dar pentru a vinde partea tehnică te ajută foarte puțin.

Odată ce înțelegem clientul este important să realizăm cum prioritizăm nevoile acestuia. Nu avem buget de la început să implementăm toate feature-urile și să îi oferim toate beneficiile și este mereu o provocare să găsești acele funcționalități care vor aduce maxim de rezultate și să înveți să ai răbdare pentru celelalte.

✔️ Înțelegerea clientului, explicarea conceptelor simplu și pe înțelesul clientului, poziționarea clară, acestea sunt principalele ingrediente ale succesului.


Adelina Oprea – FashionUp.ro

În eCommerce mi-am făcut debutul în 2011. Recunosc că nu știam foarte multe despre eCommerce și oricum, în acel an de grație, vânzările online nu reprezentau un segment extrem de reprezentativ în România. Am avut noroc să pornesc la drum cu ZorileStore, magazin online lansat în același an, magazin alături de care am început să învăț și să cresc. Provocările au fost multe și țineau mai ales de faptul că multe din datele pe baza cărora se lucra la noi erau bazate pe experiența eCommerce-ului de pe piețele occidentale și nu pe specificul țării noastre.

Pentru că am fost prinsă de eCommmerce încă de la început, am reușit să trec peste toate aceste provocări participând la toate cursurile posibile, mergând la seminarii, fiind prezentă la toate întâlnirile celor care aveau ceva de spus în acest domeniu.

Așa, încet-încet, am început să pun în aplicare tot ce învățam, uneori cu rezultate bune, alteori cu rezultate nu atât de bune, dar am învățat și din succese și din greșeli. Chiar și acum, după ani de experiență, întâlnesc provocări zi de zi și de asta probabil nu mă văd făcând altceva decât eCommerce.

eCommerce-ul e în continuă dezvoltare, așa că e important să fii la curent cu cele mai noi informații din domeniu. Asumă-ți riscuri calculate și învață din greșeli când le vei face, pentru că vei face și greșeli! ✔️


Cristian Bolocan – SEO Cupcake

Prima experiență cu domeniul SEO a început acum 5 ani, la o altă agenție SEO, în prezent coordonand campaniile de optimizare din cadrul agenției SEO Cupcake.

Cea mai mare provocare de la începutul carierei în acest domeniu a fost înțelegerea principiilor după care algoritmul returnează rezultate organice, care ulterior trebuiau aplicate personalizat în funcție de nișa/competiție/strategie. În 2017, o campanie SEO reprezinta o strategie total diferită, este nevoie de muncă și multe resurse alocate privind anumite acțiuni de content și branding.

✔️ Pentru mine un job specialist SEO este asemenea cu o meserie de medic, în permanență stare de învățare.

Pentru cei pasionați de eCommerce și care sunt la început de drum le recomand să aloce timp pentru înțelegerea și aplicabilitatea fiecarei strategii de online pentru că experiența este atuul lor în fața concurenței. În ziua de azi, un element important în orice job este puterea de a accepta orice feedback și de a procesa/aplica numai soluțiile eficiente!

Mihaela Dinică – Pestisoruldeaur.com

Pentru mine digital marketingul a fost înițial un fel de aspirație, o pasiune. Mă fascina toata frenezia asta a internetului și tot du-te vino-ul din jurul lui. Obișnuiasm să citesc (aproape) tot ce se publica în domeniu, urmăream bloguri de profil și chiar îmi imaginam situații, scenarii. Recunosc, mi-a fost greu să ies din zona mea de confort și să las un job și-un domeniu „căldut” pentru unul despre care știam că va fi o continuă cursă.

Și totuși, având ceva experiență în offline, multă teorie și cu atât mai mult entuziasm, m-am pus la drum, ceea ce pentru mine a însemnat să merg la primul interviu pentru un magazin online. Evident, nu am luat interviul din prima, însa am căpătat o idee despre ceea ce știam deja, ceea ce trebuia să mai învăt sau să mai aprofundez. Ulterior am reușit!

Partea creativă și adaptabilitatea m-au ajutat enorm la început, însă n-a fost suficient, pentru că eCommerceul vine la pachet și cu un munte de chestii tehnice, matematice chiar, care uneori păreau un fel de vulcaniana.

Dar am avut norocul să dau peste oameni bine pregătiți, dispuși să împărtășească din experiența și cunoștințele lor care m-au ajutat să devin mai organizată în idei și în acțiuni și să mă uit la cifre și statistici fără să am nevoie de o Aspirină. 🙂

Consider ca pentru a lucra în eCommerce ai nevoie, în primul rând să fii un bun PR și un bun povestitor. Să faci din clienții tăi, publicul tău, prietenii tai. Chiar dacă-s puțini, ai grijă să fie fericiți. ✔️

Daca cei pe care-i ai deja sunt multumiti de ceea ce primesc de la tine și se reintorc în magazinul tău online, în curând li se vor alătura și alții. Toate celelalte lucruri se pot învăța, trebuie doar să ai voință să faci asta, să ai rabdare și să nu-ți fie teamă să testezi diverse practici. Poți învăța mult mai multe lucruri dintr-un efort eșuat decât dintr-un succes – iar asta nu o spun doar eu.


Am vorbit și cu Alexandru Stan, proprietarul magazinului online Mindblower.ro

Mindblower.ro este proiectul nostru (Angi și Alex) de suflet și a pornit de la necesitatea de a găsi cadouri creative și în România. Lipsa de experiența și dorința de a avea site-ul ăla perfect, prietenos, cu produse wow și servicii de calitate ne-a facut de multe ori să ne pierdem în detalii și sa o luam pe drumuri ocolite, fără a urmări clar obiectivele de dezvoltare.

În plus, majoritatea opțiunilor și a modificarilor pe care le făceam aveau ca fundament opinia proprie privind ce își doresc clienții, fără a-i întreba direct pe aceștia de le lipsește. Desigur, asta a determinat o dezvoltare mult mai lentă, iar de aici am învățat două lucruri:

 ➡️ este foarte important să ai informații corecte și verificate, nu să presupui lucruri;
 ➡️ stabilește-ți obiectivele și desfășoară acțiuni pentru atingerea acestora, fără a te pierde în detalii și idei noi care nu au legătura cu obiectivele strategice.

In prezent, echipa noastra este formată din 4 membri full time și 9 colaboratori. Crearea echipei este o altă provocare foarte dificilă pentru că trebuie să înțelegi foarte bine nevoile fiecărui coleg și să încerci să îi oferi fiecaruia ceea ce este important pentru el, iar de multe ori nu reușim să multumim pe toata lumea, oricat ne străduim.

Mindblower.ro a castigat premiul 1 pentru cel mai bun magazin online de cadouri in cadrul GPeC 2016 dupa doar 3 ani de la lansare. Poate parea foarte simplu și rapid, însă în spatele acestui succes stă colaborarea cu 6 firme și refacerea site-ului de 6 ori! Evident că de fiecare data au existat cheltuieli, iar dezvoltatorii nu au livrat un produs nici pe aproape cu ce au promis, așa că a fost nevoie să plătim sute de ore de programare până am ajuns la varianta câștigătoare. Colaborarea cu dezvoltatorii a fost de departe cea mai mare provocare, iar de aici am învățat, o data în plus, să nu urmărești din prima produsul perfect.

✔️Am ajuns la concluzia ca cel mai indicat este să testezi și să analizezi funcționalitățile site-ului și să implementezi doar acele taskuri care au potential ridicat de succes, ca urmare a reacției vizitatorilor.


Ca și concluzie:

Încă o dată ni se confirmă ca munca realizată cu pasiune la birou aduce rezultate uimitoare… și că e normal să mai și greșim! Pasiunea pentru un anumit domeniu (în cazul nostru eCommerce) constituie pentru mulți proprietari de magazine online un important criteriu de angajare. De ce? Entuziasmul se identifică cu eficiența, cu ambiția de fi cel mai bun în domeniul în care profesăm. Toate se învață! “Energia si perseverenta cuceresc orice.” cum bine zicea Benjamin Franklin.

Nu există realizări fără pasiune. Fă ceea ce iubeşti şi iubeşte ceea ce faci! ❤️De citit și Episodul 1 și 2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.